lørdag 13. mars 2010

Da er vi allerede igang med kattungesesongen...




Årets første kattemor med nyfødte unger hentet vi på onsdag. Da var de 1 dag gamle. Kattemor Timotei ble fraflyttet og fødte kattunger hos naboen som varslet oss. Hun er nå i fosterhjem og fosterhjemmet kan fortelle dette om kattene og fotoseansen:

TinTin (hann): grå og hvit - 174g i dag

TittenTei (hann): grå - 174g i dag

Tina (hunn) svart med hvite hår på kroppen. Muligens smoke, men umulig å si enda - 191g i dag

Tingeling (hunn)- allerede nå kan jeg si at hun er en sutrekopp, hun er den eneste som skriker når jeg løfter henne opp. Hun er svart med noen hvite hår innimellom på kroppen, lik søstra, men mindre og spissere i ansiktet - 161g

Timotei mener at ungene skal ligge i buret, jeg prøvde å lage kasse, men hun flytta de inn i buret igjen før jeg fikk flyttet alle barna. Buret har taket på så det blir en hule. Hun la seg fint til og løftet benet slik at jeg skulle få med alle, plutselig så reiser hun seg og legger seg andre veien. Da er det klart barna blir litt forvirret, men etter litt kaving er de på plass igjen.
Under veiingen flytter hun igjen på seg og legger seg mere skrått i buret, etter litt romstering hjalp jeg alle på plass slik at jeg fikk et bra bilde. Det er litt vanskelig å være liten, uten syn og små labber å komme seg rundt, men det er vel en del av læringen. Mor er tålmodig og lar meg veie barna og prøve(!!) å bestemme kjønnet på dem selv om det er litt skriking og da spesielt av Tingeling. Mor ligger å maler og får kos innimellom og masse ros.
Mor spiser bra, liker både tørrfor og blir glad når hun får våtfor. Hun er renslig og glad for å være i hus med de små, første kvelden var det litt masing for å komme ut, men akkurat i dag virker det som hun er fornøyd med å være på et rom.


2 kommentarer:

Bling's blogg sa...

hei
Når er kattungene klare til levering? Hvordan gjør dere det i forhold til valg av hjem til dem?
mvh
Laila

Katteherberget sa...

Hei.
Kattungene skal være hos kattemor i 12 uker. De ble født i uke 10 og er da klare til omplassering i uke 22. Altså i begynnelsen av juni.

Deres nye hjem må ha trygge utemuligheter, skrive kontrakt på at de skal kastreres når de er gamle nok og ellers være klar over ansvaret det er å ha katt.

Ta kontakt på mail eller telefon hvis du ønsker flere opplysninger.
Tlf: 48 27 80 55
Mail: katter@fodtrondheim.no